Tuesday, December 29, 2009

Tahukah anda?

Tahukah anda...

1. Apabila anda berdiri sambil mendepakan tangan anda,jarak di antara hujung tangan kanan anda hingga ke hujung tangan kiri adalah bersamaan dgn tinggi anda.. tak caya ..cubalah ukur sendiri..

2.Panjang dari pergelangan tangan hingga ke pelipat siku adalah sama dengan saiz tapak kaki anda yer ker..cuba ler angkat kaki dan letak tapak kaki anda di ats lengan,amacam..sama panjang tak?

3.Gas yang anda keluarkan ( kentut ) adalah hidrogen sulfida,H2S, iaitu gas yg sama dgn bau telur tembelang..(telur busuk)

4.Bau hancing air kencing adalah bau ammonia

5.Kita selalu dengar perkataan 'hujan asid'..tapi tahukah anda apakah jenis asid itu?
-Kalau di kawasan bandar,biasanya hujan asid adalah asid nitrik,HNO3..kenapa..sebab terhasil daripada gas NO2 yg dikeluarkan oleh asap kenderaan manakala di kawasan industri,hujan asid biasanya adalah asid sulfurik,terhasil daripada pembebasan sulfur dioksida,SO2 oleh kilang2..

6.Apakah warna sebenar air laut?..biru?
-warna biru air laut adalah disebabkan oleh pantulan warna biru dari langit..iaitu warna dari lapisan ozon..sebenarnya langit yg berwarna biru,bukannya laut..itulah sebab kenapa bila ari nak hujan,air laut pun dah tak biru..

7.Sebut pasal ozon,O3,bau ozon sebenarnya boleh dibau.. tp mcmana ek bau ozon?
cuba anda pergi ke tengah padang yang luas dan lapang selepas hujan berhenti,bau seakan2 tengik itu adalah bau ozon..
__________________

No comments:

Post a Comment